Jakie mieszkania kupują młodzi?

Młodzi kobieta i mężczyzna siedzą na podłodze pustego mieszkania, otoczeni kartonowymi pudełkami

Każda grupa wiekowa tworzy na rynku nieruchomości odrębną grupę kliencką, cechującą się specyficznymi potrzebami, zachowaniami, ale też możliwościami finansowymi. Dzięki sondzie przeprowadzonej przez dompress.pl poznaliśmy preferencje osób młodych (w wieku do 30 lat) szukających dla siebie mieszkania.

Sonda została przeprowadzona wśród przedstawicieli firm deweloperskich. Dane pochodzą więc z samego źródła – z biur sprzedaży obsługujących rynek pierwotny. Starano się zebrać informacje dotyczące nabywców w wieku do 30 lat, a więc można uznać, iż były to osoby w pierwszej fazie kariery zawodowej i prawdopodobnie nabywające swoje pierwsze mieszkanie.

Według danych pozyskanych z Develia S.A., młodzi klienci, wbrew temu, co można by oczekiwać, nie preferują najmniejszych lokali. Kawalerki i mieszkania dwupokojowe zdecydowanie ustępują trzypokojowym – w tej grupie wiekowej są one odpowiedzialne za prawie 60% sprzedaży, a lokale mniejsze to zaledwie trochę ponad 20%. Można się domyślać, że w tle takiej decyzji zakupowej są plany powiększania rodziny i zapewnienia oddzielnych pomieszczeń dzieciom, ewentualnie wygospodarowanie przestrzeni do pracy w trybie home office. Istotne jest też to, że młodzi rzadko kiedy dysponują odpowiednim zapasem gotówki i w 82% przypadków zakup jest kredytowany.

Po przeanalizowaniu danych sprzedaży, dosyć podobnych wniosków dostarczyło J.W. Construction Holding S.A.. Nabywcy w wieku do 30 lat stanowią ok. 10% klienteli i najczęściej kupują lokale o powierzchni do 45 mkw. Nieco inaczej struktura sprzedaży wyglądała w Atal S.A, gdzie młodzi klienci są odpowiedzialni aż za 20-30% transakcji. Single kupują lokale mieszczące się w przedziale do 45 mkw, a młode rodziny celują już w większy metraż, z większą liczbą pokoi.

W Bouygues Immobilier Polska w 2021 osoby w wieku do 30 lat były odpowiedzialne za 25% sprzedaży, a średni metraż nabywanego przez nich lokalu wyniósł 54 mkw. Przyglądając się temu, gdzie były kupowane mieszkania, można dojść do wniosku, iż dla młodych klientów ważny jest dostęp do pełnej infrastruktury, jak też możliwość prowadzenia miejskiego stylu życia.

Dane od pozostałych deweloperów biorących udział w sondzie (Wawel Service, Grupa Robyg, Ronson Development, Lokum Deweloper S.A., Nickel Development, Okam, PCG S.A., Home Invest, Constructa Plus, Dekpol Deweloper, Aria Development, Waryński S.A. Grupa Holdingowa) są podobne, z niewielkimi odchyłami. Ogólnie widać po nich, że młode osoby często nie traktują kupowanego mieszkania jako miejsca, w którym spędzą resztę życia. Jest to raczej schronienie na pierwszy etap życia, w niektórych przypadkach dający możliwość założenia rodziny i odchowywania dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. Widoczny jest też trend wybierania miejsc w pobliżu zieleni oraz z dostępem infrastruktury. Oczywiście to jest mocno ograniczone finansami, ponieważ takie lokalizacje automatycznie wiążą się z dużo wyższą ceną za metr kwadratowy. Poza tym łodzi preferują mieszkania jasne, z ekspozycją południową i zachodnią, gwarantującą maksymalne nasłonecznienie.

Młodzi, mimo że często nie mają dostępu do zbyt dużych środków, dużą uwagę zwracają na nowoczesny wygląd inwestycji. W wielu przypadkach zakup jest współfinansowany przez rodziców, czasami gotówką, czasami występujących w roli współkredytobiorców. Nierzadko zdarza się też, iż w tej grupie wiekowej nabywcą nie jest sam przyszły lokator, ale właśnie jego rodzice, którzy chcą swojemu dziecku zapewnić mieszkanie na start.

Ze względu na rosnące stopy procentowe oraz coraz wyższe ceny mieszkań, można się spodziewać, że w bieżącym roku trendy sprzedażowe ulegną zmianie. Prawdopodobnie wiele młodych osób albo zmniejszy oczekiwania (np. kosztem metrażu), albo w ogóle zrezygnuje z zakupu mieszkania, na rzecz najmowania.

Zostaw komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone